Sini-Pellava OyTerveystietoa⁄ Suolaa kohtuudella
På Svenska | In English

Yleistä terveystietoa

Kaikki rasva ei ole haitallista

Ravintokuidut ovat vatsasi ystäviä

Sydän- ja verenkiertoelimistö

Pellavan terveysvaikutuksia

Pellavasta kysyttyä

Elämän suola muualta kuin suolapurkista

Pieni päätös päivässä-kampanja toteaa että "elämän suola ei ole purkissa". Tämä on joillekin meistä tarpeellinen muistutus, sillä ruoan suolattomuus/ suolaisuus herättää hyvin voimakkaita tunteita. Sama ruoka voi saada aikaan päinvastaiset kommentit: "eihän tämä maistu miltään" ja "tämä on aivan liian suolaista". Suolan käytössä on kysymys makutottumuksista, sillä pidämme tottakai siitä, mihin olemme tottuneet. Mutta koska liiallisella suolan käytöllä on (joskus suurikin) vaikutus terveyteesi, makumieltymyksiä olisi hyvä muuttaa vähäsuolaiseen suuntaan. Kohtuullinen suolan käyttö ei ole terveysriski eli ei suolaa toki tarvitse vältellä keinolla millä hyvänsä.

Tavallinen ruokasuola sisältää natriumia ja kloridia, joilla molemmilla on oleellisia tehtäviä (nestetasapainon säätely, lihasten ja hermojen toiminta) elimistössä. Liiallisella natriumin saannilla on kuitenkin huomattavia haittavaikutuksia: se kohottaa verenpainetta, rasittaa munuaisia ja kerää elimistöön nestettä. Kohonnut verenpaine on puolestaan sydän- ja verisuonisairauksien merkittävä riskitekijä. Natriumin saannin rajoittaminen parantaa monien verenpainelääkkeiden (mm. beetasalpaajat ja ACE:n estäjät) vaikutusta kohonneeseen verenpaineeseen ja toisaalta natriumin rajoitus voi vähentää verenpainelääkkeiden tarvetta.

Ravitsemussuositusten mukaan suolan saanniksi suositellaan max 6g/vrk naisilla ja 7g/vrk miehillä (jotka ovat natriumiksi laskettuna 2,4 g ja 2,8g/vrk) eli kaiken kaikkiaan noin teelusikallinen päivässä. Myytävänä on mm. ruokasuolaa, keittosuolaa ja merisuolaa. Yrtti-, valkosipuli-, selleri- ja aromisuola sisältävät 50-90% suolaa. Monet mausteseokset (esim. jauheliha-, peruna-, broileri- ja grillausmauste sekä sitruunapippuri) sisältävät suolaa 30-50%. Tavallisen suolan lisäksi nykyään on saatavilla ns. mineraalisuolaa. Niissä ruokasuolan (natriumkloridi) sisältämää natriumia on osittain korvattu toisilla mineraaleilla, jotka eivät nosta verenpainetta natriumin tapaan. Mineraalisuolaa pitäisi kuitenkin käyttää ruoanlaitossa samaan tapaan kuin tavallista suolaa eikä lisätä sitä moninkerroin tavallisen suolaan verrattuna. Alkuun voi nimittäin tuntua ettei mineraalisuola maistu yhtä "suolaiselle", jolloin sitä vaistomaisesti lisää enemmän.

Arviolta puolet natriumista saadaan ruoanvalmistuksessa (teollisesti ja kotona) lisätystä ruokasuolasta, muita tärkeitä lähteitä ovat viljavalmisteet (erityisesti leipä), maitovalmisteet (erityisesti juusto) ja lihavalmisteet. Nykyään on elintarvikkeissa tarjolla runsaasti vähäsuolaisia vaihtoehtoja ja tuotteita, joissa on käytetty mineraalisuolaa. Huolellinen tuoteselosteiden lukeminen on siis paikallaan paitsi rasva- ja kuitu- niin myös suolapitoisuuden takia.

Omia ruoanlaittotapojaan kannattaa muuttaa hillitysti, vähäsuolaiseen ruokavalioon voi totutella vähitellen. Suola on ruoanlaitossa parempi mitata kuin ripotella sirottimesta, jolloin ei pysty saamaan käsitystä kuinka paljon suolaa käyttää. Kannattaa opetella käyttämään monipuolisesti mausteita (sipulia, valkosipulia, yrttejä, pippuria, sitruunaa jne.) niin vähäsuolaisuutta/ suolattomuutta ei pian huomaakaan.

© 2017 Sini-Pellava Oy
puh. 050 4135 165 | info@sini-pellava.fi